Translate

2 Mar 2012

marah kian tenang


"Lagi cepat kita sakit hati dan marah terutama org yg kita buat baik, suatu indikator kurang keikhlasan dan redha Allah yg kita cari. Bila Allah saja yg kita tuju dan cari, apa makhluk lain buat jadi kecil. Utk tahu kebersihan jiwa lihat berapa kali kita marah dan sakit hati. Jika banyak dan selalu mengenang kebaikan kita pada orang dan kejahatan orang pada kita alangkah jauh nya kita dari Allah dan ketenangan jiwa."-Prof.Dr Muhaya
bila baca ayat2 atas ni..makin laju aku hilangkan rasa marah yg kian mencengkam obor2 hati.sekurang kurangnya aku tahu nk handle rasa hati ni, yeahh bersihkan jiwa.baca ayat positive maka positivelah kita...insyaALLAH.
HAKIKATNYA 
aku bukan maksum seperti nabi, tapi sekurang kurangnya aku belajar utk lebih tenang dan sabar dr limitasi kebiasaannya.mulut manusia xleh tutup, kalau tempayan dah lama aku pecahkan.sekali libas pecah la..tp manusia..salah gaya,hati terluka,jiwa merana, tup tup kata sedang derita.meh aku ajar kau camne nk ajar org2 mulur celopar tu..kau pekakkan je telinga..mcm selalu aku buat..tp kdg2 berair mata aku.sbb tajam sgt..hati jgn cakap..xde ubat..tp cepat2 aku istighfar..kalau ikutkan rasa marah ni..mmg nk terajang ke sepak ke tampar ke tarik rambut ape2 je laa..tp aku diamkan je.aku bukak fon, pakai earfon bukak zikir ke ape.kalau tahan marah sgt, mmg cepat2 basuh muka..alang2 amik wudhuk sekali.tp yela...nasib sekarang org jarang wat aku marah sbb dorag tahu marah aku camne..aku sendiri takut.Masya-Allah, susah..susahnya hanya ALLAH yg tahu bila kita menahan marah dan tukar dgn sabar.
 
apepon, aku amik ini sebagai ujian dah rahmat ALLAH..makin banyak ujian..kan ke ALLAH sayang kita..xpe xpe..cakapla kau nak cakap ape..aku pekak je telinga..tp pada masa yg sama aku doakan kau moga diberi hidayah dan petunjuk agar dilembutkan hati, jgn nk berhasad dengki manjang.xbaek utk kesihatan dan body.
akupenat.tolongjanganbuatdosadenganbuatakumarahlagi.
kata psykik : alhamdulillah Ya ALLAH kerana membantu hambaMU ini.emm aku sabar selagi mampu, tp tolong..aku pohon..hentikan virus2 syaitan tu.aku manusia...takut dah xtahan kang..xpasal masuk front page pulak next paper.diam2 org pendiam, bila dia marah..kau baru tahu langit tu tinggi ke rendah ;)

1 comment:

Anonymous said...

simpan marah ko kau tu kat tempat dan masa bila ko perlukan tu... setakat benda2 kecik...kau abaikan aje...bila masanya tu, kau akan tau bila kau perlukan dia....

dah...pegi tido