Translate

26 Apr 2012

kesan menonton Ketika Cinta Bertasbih

Jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang sepertinya sia-sia..
Allah SWT tahu betapa keras engkau sudah berusaha…

Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedih.
Allah SWT sudah menghitung air matamu…

Ketika kau fikir bahwa hidupmu sedang menunggu sesuatu dan waktu serasa berjalan begitu saja.
Allah SWT sedang menunggu bersamamu…

Ketika kau berfikir bahwa kau sudah mencoba segalanya dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi..
Allah SWT sudah punya jawabannya…

Ketika segala sesuatu menjadi tidak masuk akal dan kau merasa tertekan.
Allah SWT dapat menenangkanmu…

Ketika kau merasa sendirian dan teman-temanmu terlalu sibuk untuk menelpon.
Allah SWT selalu berada disampingmu…

Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang..
Allah SWT mempunyai Cinta dan Kasih yang lebih besar dari segalanya dan Dia telah menciptakan seseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak…

Ketika kau merasa bahwa kau mencintai seseorang, namun kau tahu cintamu tak terbalas.
Allah SWT tahu apa yang ada di depanmu dan Dia sedang mempersiapkan segala yang terbaik untukmu…

Ketika kau merasa telah dikhianati dan dikecewakan..
Allah SWT dapat menyembuhkan lukamu dan membuatmu tersenyum…

Jika tiba-tiba kau dapat melihat jejak-jejak harapan Allah SWT sedang berbisik kepadamu.
Ketika segala sesuatu berjalan lancar dan kau merasa ingin mengucap syukur.
Allah SWT telah memberkahimu..

Ketika sesuatu yang indah terjadi dan kau dipenuhi ketakjuban.
Allah SWT telah tersenyum padamu…

Ketika kau memiliki tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk digenapi.
Allah SWT sudah membuka matamu dan memanggilmu dengan namamu.

Ingat dimanapun kau atau kemanapun kau menghadap….
Allah SWT tahu.

                              +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 


Masya-Allah..indah sekali bila aku baca ayat di atas ini.Aku mengambil ayat ini tanpa meminta izin empunya..cz aku sendiri tidak tahu siapa empunya sebenar.Semoga empunya sebenar menghalalkannya...dan semoga sahabat itu diberkati ALLAH selalu.em berdasarkan ayat atas ni, aku leh simpulkan bahawa empunya sebenar mungkin adalah warga Indonesia..sbb em kita leh tahu dan bezakan ayat mereka dengan Malaysia ;)

sejujurnya, aku baru lepas layan movie Ketika Cinta Bertasbih yg ade dalam hardisk ni ha..cerita tu published kat pawagam tahun 2009.dah berada dlm hardisk ni entah sejak bila....aku sendiri xsure dan xtgk.ni tadi terdetik pulak nk kemas kini hardisk ni lah konon..ceh, da byk sgt movie diorang letak.500g ni da merah da taw..adess.oh berbalik cerita ni, em Xpernah aku tengok...ni lah 1st time aku layan..sbb aku bukanlah penggemar cerita Indonesia..padahal kawan2 aku da selalu sgt suruh aku tgk cerita ni..bagus katanya.oh rasanya aritu aku ade sedikit debat la pasal poligami..biasalah borak2 kosong dgn member kan..then tetiba kawan perempuan ni suruh aku tgk cerita ni..dengarkan apa syarat yg diberikan watak heroin Anna Althafunnisa semasa Furqan mahu menikahinya.Wah! mmg terbaik jugak tu...Furqan ni alhamdulillah memahami dan dia terima syarat tu.bagi aku Furqan ni bagus gak la...xbagusnya bila dia xberterus terang pasal HIV tu.em dia cinta sgt kat Anna ni..sehingga sesudah dia menjadi suami yg sah kpd Anna, dia tidak menyentuh Anna setelah 6bulan bernikah..kenapa?kerana dia menghidap HIV.padahal berita dan result masa dia cek ujian HIV tu adalah palsu..sbb sindiket Agen pemeras ugut kat Mesir [tempat Furqan belajar] bersubahat dgn polis tu.ish sedih sgt laaa time Anna mintak cerai dari Furqan tu...padahal Anna xtahu cerita sebenar..dia tuduh Furqan ni berzina.yelah Furqan xnak cerita hal sebenar...kalau aku pun mungkin berandaian camtu.tapi, atleast dia patut dgr dulu hal sebenar b4 mintak cerai tu.pergh! kesian Furqan..syarat nak kucup kening isterinya b4 menjatuhkan talak tu sukar dipenuhi Anna.Dan tetiba dia lepaskan Anna dgn talak 1....time ni..da meleleh air mata aku..hahahaa.ish susah r aku nak nanges ni.em jodoh semuanya telah ditulis ALLAH di Luh Mahfuz buatlah macam mana pun..kalau dia bukan Jodoh kita..1 hari tetap  akan ada yg datang utk menjadi jodoh kita;)

akhirnya Anna dijodohkan dengan cinta pandang pertamannya iaitu mas Abdullah ;) hihi.memang layak dorang ni..Cerita si Azzam lak lagilahh buat hati makin sedih..huhu.oh Abdullah ni adalah org yg sama dgn Azzam.nama penuh dia Abdullah Khaerul Azzam..haish aku cerita byk2 aku rasa sampai esok pagi pun xabes.yelaahh..excited benor baru tgk cite ni..padahal org lain..dah berkurun abad tgk..aku ni cam batak sikit la.lantaklah orang nak cakap apa..tapi sumpah best! Padanlah kawan2 aku ni ulang2 dialog dlm cite ni je dulu..aku mmg xpaham diorang cakap pasal apa, cz aku xtgk cite ni.bila dah tgk..baru ceq paham naaa.kehkeh.
tapi aku agak terkilan bila Anna ni cerai dengan Furqan..tp tulah..silap si Furqan..dia x cek betul2 kat hospital lain pasal test HIV ni.bila si Anna dah nikah dgn Azzam, si Furqan datang..nak rujuk balik dgn Anna lepas dia da confirmkan kat hospital lain yg dia bebas dr HIV.tp...[ush time ni aku sedih gak huhu, yelaa dia ni cinta dgn Anna] apa boleh buat..arahan director..Anna dah nikah dengan Azzam.phewww


kata psykik : ada 1 part tah yang mane..aku menangis dan menangis sambil berdoa.emm betul2 buat aku terkesan dan berfikir..Subhanallah, Ya ALLAH..sentiasalah lindungi hambaMU ini.

No comments: