Translate

1 Dec 2012

aku terlanjur dalam solat


Assalamualaikum.

setiap hari kita minta pada ALLAH..kita baca..tapi ramai dari kita sendiri tak faham ape yang dibaca..apa yang diminta.

kalau kita minta sesuatu dengan tidak bersungguh..macam mana DIA nak bagi betul tak...
mintak sambil lewa...asal boleh je...kalau kita minta orang tolong belikan makanan..mesti ayat baik2..bersungguh minta tolong kan...siap bagi duit suruh belikan.tu! usaha la tu...then orang tu pun tgk kita dah siap bagi duit...cakap baik2..insyaALLAH dia tolong belikan.lain lak bila ada orag yg tetiba mesej.."belikan aku makan" kpd kita...before ni punya duit makan yg kita belikan dia pun belum bayar..ni nak tambah hutang lain...kalau kawan yg jahat..mungkin dia xbelikan..kalau aku..bab makan ni sentuh hati aku sikit..bagi aku..aku gembira dan suka bagi orang makan..lagi2 kalau kita sedekah makanan kpd org yg berpuasa yg xmampu...tp cara orang yg nak meminta sesuatu ni pun kena laa sopan..kang aku tibai gak sape kuang hajar dengan aku.haha selalu semua orang baik2 je dengan aku..hahaha aku ni kan garang.xpasal dapat tazkirah free lak dari aku wakakaka ;p

ok balik kepada topik asal aku nak sentuh kat sini...kalau kita mintak kat manusia...ada dua jawapan..either dia akan bagi atau tidak.yelah..manusia ni sifatnya selalu inginkan balasan...betul dak?kalau orang tu pernah bagi kita...kita pun cam terfikir nak bagi something gak..ada gak manusia yg betul ikhlas tak harap balasan..

haa beza dengan sifat ALLAH...dia akan makbulkan SETIAP PERMINTAAN DAN DOA kita kepada DIA.tapi cara kita nak mintak tu pun kena cun laa...hayati setiap doa kita tu...lagi2 doa lepas solat...doa 1/3 malam..doa time hujan..dan diwaktu ape-ape jelaa...berdoa dgn ikhlas dan bersungguh,,,insyaALLAH ALLAH makbulkan.jika DIA tidak makbulkan sekarang..DIA akan bagi apa yang kita mintak tu dimasa hadapan...DIA kan MAHA MENGETAHU setiap sesuatu kejadian.mungkin kalau DIA bagi kita sekarang...kita akan jadi lebih jauh dengan DIA...tu yg DIA hold dulu..mungkin DIA xbagi kita sekarang..sbb nak tengok usaha dan banyak mana lagi kita bersabar..banyak mana kita beriman dengan DIA..bila kita dah sabar...DIA pun suka lihat kita..dan diwaktu yang sesuai..DIA akan berikan apa yang kita mintaa..apa yang kita doakan ;) insyaALLAH ..


Fahamilah Doa Harianmu Wahai Sahabatku Sayang

"Rabbighfirli" - Tuhanku, ampuni aku
"Warhamni" - sayangi aku
"Wajburnii" - tutuplah aib-aibku
"Warfa'nii" - angkatlah darjatku
"Warzuqnii" - berilah aku rezeki
"Wahdinii" - berilah aku petunjuk
"Wa'Aafinii" - sehatkan aku
"Wa'fuannii' - maafkan aku.

rasa nak nangis kan?hm aku tahu aku paham.tapi aku sedih sebab selalunya..aku sendiri kurang hayati maksud ni..lagi2 dalam solat tu kadang2 terbayang pasni nak makan ape..nak makan kedai mane..dan pasni..nak wat esaimen tu macam mane..kepala confuse...walhal sedang bercakap dengan ALLAH.astaghfirullahalazim...syaitan berjaya menghasut aku..walaupun aku solat tapi cam takde makna.dan sejak itu, aku cuba sedaya upaya perbaiki solat aku,pengahayatan aku dari segi aqidah.benda lain kurang penting sebab aqidah ni harus diperkukuhkan dulu baru yang lain tak goyang  ;) insyaALLAH

lu goyang sama wa kah?jangan begitu.



p/s : sebenarnya nak post maksud tu je..dah meleret aku membebel kat atas tu.tulaaa...aku ni patut amek kos writing laaa..hahaha.takpe takpe...pantang keyboard dijari..bebelan tanpa henti ;)

No comments: